Skip to main content Skip to primary navigation

Emisja dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych jest dziś mniejsza niż w samochodach spalinowych i osiągnie jeszcze lepsze wyniki.

Regional website Poland

Kolejny mit o elektromobilności! Samochody elektryczne stają się codziennością, mimo to wciąż pojawiają się wątpliwości. Aby oddzielić fakty od fikcji, obalamy powszechne mity o samochodach elektrycznych. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Żeby być sprawiedliwym w porównaniu, trzeba się przyjrzeć całemu cyklowi życia samochodu, od procesu produkcji aż do emisji zanieczyszczeń w trakcie użytkowania.
 

Energia zużywana do produkcji

Ślad węglowy, jaki powstaje dziś przy produkcji w pełni elektrycznego pojazdu (EV), jest większy niż w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym (ICE). Poszczególne etapy produkcji akumulatorów pochłaniają duże ilości energii, a tym samym emitują CO2. Najbardziej intensywnym pod względem emisji etapem jest produkcja aktywnych materiałów akumulatorowych.

Brak emisji CO2 podczas jazdy

Samochody elektryczne nie emitują dwutlenku węgla podczas jazdy, jednak źródła energii do ich ładowania mogą być różne. Część, to te pochodzące w 100 procentach ze źródeł naturalnych (energia wiatrowa lub słoneczna) a część to te powstałe np. z paliw kopalnych (węgiel, gaz ziemny, ropa naftowa). Na szczęście wszystko wskazuje na to, że produkcja zielonej energii sprawi, że sytuacja w najbliższych latach zmieni się.

Wzrost ilości produkowanej zielonej energii oraz transport elektryczny w połączeniu z bezemisyjnym cyklem życia pojazdów elektrycznych spowodują, że całkowita emisja CO2 będzie niższa niż w przypadku samochodów spalinowych. Już dziś samochody elektryczne w UE emitują o prawie 60% mniej CO2 niż samochody spalinowe. 
 

Korzyści w zakresie emisji w porównaniu z samochodami spalinowymi w zależności od wielkości i położenia geograficznego pojazdu, scenariusz podstawowy 2030 r.

Patrząc na trzy główne rynki (Chiny, Europa i USA), do 2030 r. przewaga w zakresie emisji CO2 osiągnięta przez pojazd elektryczny w trakcie jego cyklu życia w porównaniu z pojazdem z silnikiem spalinowym będzie wynosić od 19% (duży pojazd, niski udział energii odnawialnej) do 60% (mały pojazd, wysoki udział energii odnawialnej).

Download your postcard here

  • Mit #1 - Samochód elektryczny ma tak samo negatywny wpływ na środowisko jak samochód spalinowy.

    Emisja dwutlenku węgla w samochodach elektrycznych jest dziś mniejsza niż w samochodach spalinowych i osiągnie jeszcze lepsze wyniki.